Jakie dokumenty są wymagane u notariusza?

Wizyta w kancelarii notarialnej często wiąże się z koniecznością zgromadzenia dokumentów niezbędnych do dokonania czynności notarialnej.  Przy dokonywaniu każdej czynności notarialnej notariusz jest obowiązany stwierdzić tożsamość osób biorących udział w czynności, stąd konieczne jest okazanie ważnego dokumentu tożsamości – dowodu osobistego lub paszportu.

Poniżej przedstawiam listę podstawowych dokumentów i informacji, które są wymagane dla dokonania wybranych czynności notarialnych. Ponieważ lista nie jest wyczerpująca, proszę o kontakt w celu potwierdzenia dokumentów wymaganych w konkretnej sprawie.

1. UMOWA SPRZEDAŻY LOKALU MIESZKALNEGO

  • podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • w przypadku firm – numer KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP,
  • numer księgi wieczystej,
  • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach,
  • zaświadczenie o braku osób zameldowanych,
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
    – w przypadku nabycia przed 01.01.2007 roku w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – w przypadku nabycia po 01.01.2007 roku w drodze spadku, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

2. UMOWA SPRZEDAŻY SPÓŁDZIELCZEGO WŁASNOŚCIOWEGO PRAWA DO LOKALU

  • zaświadczenie wydane przez spółdzielnię o przysługującym prawie do lokalu,
  • podstawa nabycia (np. wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, przydział),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • w przypadku firm – numer KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP
  • zaświadczenie wydane przez spółdzielnię o przysługującym prawie do lokalu,
  • numer księgi wieczystej, jeśli jest prowadzona,
  • zaświadczenie o braku osób zameldowanych,
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w przypadku nabycia w drodze spadku lub po 01.01.2007 roku w drodze spadku lub darowizny.

3. UMOWA SPRZEDAŻY DZIAŁKI

  • podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • numer księgi wieczystej,
  • w przypadku firm – numer KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP
  • wypis i wyrys z rejestru gruntów,
  • zaświadczenie z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie o jego braku lub decyzja o warunkach zabudowy,
  • zaświadczenie o uproszczonym planie urządzenia lasu,
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
    – w przypadku nabycia przed 01.01.2007 roku w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – w przypadku nabycia po 01.01.2007 roku w drodze spadku, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
  • w przypadku działki zabudowanej – zaświadczenie o braku osób zameldowanych w budynku.

1. UMOWA DAROWIZNY LOKALU MIESZKALNEGO

  • podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • numer księgi wieczystej,
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
    – w przypadku nabycia przed 01.01.2007 roku w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – w przypadku nabycia po 01.01.2007 roku w drodze spadku, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

2. UMOWA DAROWIZNY SPÓŁDZIELCZEGO WŁASNOŚCIOWEGO PRAWA DO LOKALU

  • zaświadczenie wydane przez spółdzielnię o przysługującym prawie do lokalu,
  • podstawa nabycia (np. wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, przydział),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • numer księgi wieczystej, jeśli jest prowadzona,
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w przypadku nabycia w drodze spadku lub po 01.01.2007 roku w drodze spadku lub darowizny.

3. UMOWA DAROWIZNY DZIAŁKI

  • podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • numer księgi wieczystej,
  • wypis i wyrys z rejestru gruntów (w przypadku konieczności założenia nowej księgi wieczystej lub sprostowania księgi istniejącej)
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
    – w przypadku nabycia przed 01.01.2007 roku w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – w przypadku nabycia po 01.01.2007 roku w drodze spadku, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

1. UMOWA DOŻYWOCIA LOKALU MIESZKALNEGO

  • podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • numer księgi wieczystej,
  • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach,
  • zaświadczenie o braku osób zameldowanych,
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
    – w przypadku nabycia przed 01.01.2007 roku w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – w przypadku nabycia po 01.01.2007 roku w drodze spadku, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

2. UMOWA DOŻYWOCIA DZIAŁKI

  • podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • numer księgi wieczystej,
  • wypis i wyrys z rejestru gruntów,
  • zaświadczenie z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie o jego braku lub decyzja o warunkach zabudowy,
  • zaświadczenie o uproszczonym planie urządzenia lasu,
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
    – w przypadku nabycia przed 01.01.2007 roku w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – w przypadku nabycia po 01.01.2007 roku w drodze spadku, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
  • w przypadku działki zabudowanej – zaświadczenie o braku osób zameldowanych w budynku.

1. UMOWA DOTYCZĄCA LOKALU MIESZKALNEGO

  • podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • numer księgi wieczystej,
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
    – w przypadku nabycia przed 01.01.2007 roku w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – w przypadku nabycia po 01.01.2007 roku w drodze spadku, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

2. UMOWA DOTYCZĄCA SPÓŁDZIELCZEGO WŁASNOŚCIOWEGO PRAWA DO LOKALU

  • zaświadczenie wydane przez spółdzielnię o przysługującym prawie do lokalu,
  • podstawa nabycia (np. wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, przydział),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • numer księgi wieczystej, jeśli jest prowadzona,
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w przypadku nabycia w drodze spadku lub po 01.01.2007 roku w drodze spadku lub darowizny,

3. UMOWA DOTYCZĄCA DZIAŁKI

  • podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
  • aktualne dane z dowodów osobistych,
  • numer księgi wieczystej,
  • wypis i wyrys z rejestru gruntów (w przypadku konieczności założenia nowej księgi wieczystej lub sprostowania księgi istniejącej)
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
    – w przypadku nabycia przed 01.01.2007 roku w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – w przypadku nabycia po 01.01.2007 roku w drodze spadku, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

1. PROTOKÓŁ OTWARCIA I OGŁOSZENIA TESTAMENTU

  • testament / testamenty Spadkodawcy,
  • odpis skrócony aktu zgonu Spadkodawcy,
  • aktualne dane z dowodów osobistych.

2. OŚWIADCZENIA O PRZYJĘCIU SPADKU WPROST, Z DOBRODZIEJSTWEM INWENTARZA LUB O ODRZUCENIU SPADKU

  • aktualne dane z dowodów osobistych.
  • odpis skrócony aktu zgonu Spadkodawcy.
  • w przypadku odrzucenia:
    – wypisy aktów notarialnych zawierających oświadczenia o odrzuceniu spadku złożone wcześniej przez inne osoby powołane do dziedziczenia
    – imiona i nazwiska oraz adresy zamieszkania pozostałych spadkobierców ustawowych, którzy będą powołani do dziedziczenia w dalszej kolejności
  • informacje o istnieniu testamentów, jeśli zostały sporządzone
  • w przypadku działania w charakterze przedstawiciela ustawowego osoby małoletniej:
    – odpis skrócony aktu urodzenia małoletniego
    – prawomocne postanowienie Sądu zezwalające na złożenie oświadczenia określonej treści w imieniu małoletniego.

3. AKT POŚWIADCZENIA DZIEDZICZENIA

  • aktualne dane z dowodów osobistych.
  • numer PESEL spadkodawcy (potwierdzony dokumentem np. unieważnionym dowodem osobistym lub zaświadczeniem o numerze PESEL wydanym przez właściwy wydział ewidencji ludności urzędu miasta lub gminy),
  • odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy,
  • odpis skrócony aktu urodzenia spadkobiercy lub odpis skrócony aktu małżeństwa w przypadku spadkobiercy, który po zawarciu związku małżeńskiego zmienił nazwisko,
  • jeśli były sporządzone – testamenty, oświadczenia o przyjęciu/odrzuceniu spadku, umowy o zrzeczenie się dziedziczenia,
  • numery ksiąg wieczystych nieruchomości, wchodzących w skład spadku.
  • dokumenty tożsamości małżonków lub osób planujących zawarcie związku
    małżeńskiego,
  • odpis skrócony aktu małżeństwa, w przypadku małżonków.
  • aktualne dane z dowodów osobistych
  • umowa najmu okazjonalnego,
  • oświadczenie Najemcy zawierające wskazanie innego lokalu,
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy w lokalu.
  • dokument tożsamości osoby udzielającej pełnomocnictwa,
  • dane pełnomocnika tj. imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, miejsce zamieszkania,
  • w przypadku firm – numer KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP
  • informacje dotyczące treści i zakresu pełnomocnictwa.