Poświadczenia

Jakie poświadczenia są dokonywane przez notariusza?

  • Poświadczenie własnoręczności podpisu np. na umowie zbycia udziałów w spółce z o.o., na pełnomocnictwie ogólnym, oświadczeniu zawierającym zgodę na wyjazd dziecka za granicę, oświadczeniu o ustanowieniu lub zrzeczeniu się służebności czy użytkowania. Notarialne poświadczenie podpisu nie zmienia charakteru dokumentu, na którym podpis jest złożony, ale wprowadza domniemanie autentyczności podpisu i istnienia dokumentu w dacie poświadczenia. Jeśli podpis został złożony na dokumencie przed wizytą w kancelarii, osoba stawiająca się w kancelarii, może uznać złożony podpis za własnoręczny.
  • Poświadczenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem – np. świadectwa, dokumentu urzędowego lub prywatnego. Poświadczenie umożliwia posługiwanie się dokumentem w wielu miejscach, poprzez nadanie odpisowi dokumentu (zaopatrzonemu w klauzulę poświadczeniową) mocy prawnej oryginału. Do poświadczenia dokumentu wymagane jest okazanie notariuszowi oryginału dokumentu, z którego notariusz sporządza kopię, opisując w klauzuli poświadczeniowej wszelkie uszkodzenia, dopiski, poprawki itp. znajdujące się na dokumencie.
  • Poświadczenie pozostawania przy życiu lub w określonym miejscu ma znaczenie w sprawach administracyjnych czy ubezpieczeniowych np. w związku z wypłacaniem zagranicznych rent, emerytur czy odszkodowań.
  • Data pewna (poświadczenie daty okazania dokumentu) ma znaczenie np. w kwestiach dowodowych, potwierdzając, że dany dokument istniał w dacie okazania go notariuszowi.

Jakie dokumenty i informacje są wymagane do sporządzenia poświadczenia?

  • Poświadczenie własnoręczności podpisu
    – dokument tożsamości
    – dokument, na którym osoba stawiająca się w kancelarii składa swój podpis w obecności notariusza
    – jeśli dokument został wcześniej podpisany  – osoba stawiająca się w kancelarii, może uznać złożony podpis za własnoręczny
  • Poświadczenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem
    – dokument tożsamości
    – oryginał dokumentu
  • Poświadczenie pozostawania przy życiu lub w określonym miejscu
    – dokument tożsamości
  • Data pewna (poświadczenie daty okazania dokumentu)
    – dokument tożsamości
    – oryginał dokumentu

Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki

  • dokument tożsamości osoby składającej oświadczenie
  • dokument, z którego wynika wierzytelność np. umowa kredytu, pożyczki
  • zaświadczenie banku do ustanowienia hipoteki
  • numer księgi wieczystej nieruchomości, która ma być obciążona hipoteką
  • podstawa nabycia nieruchomości lub prawa, na którym ma być ustanowiona hipoteka
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie obciążanej nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
    – w przypadku nabycia przed 01.01.2007 roku w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – w przypadku nabycia po 01.01.2007 roku w drodze spadku, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności

Fundacja

Założenie fundacji

  • dokumenty tożsamości fundatorów
  • nazwa i siedziba fundacji
  • określenie celów fundacji
  • określenie czy fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą, a jeśli tak to podanie przedmiotu tej działalności
  • wysokość funduszu założycielskiego oraz określenie kwoty przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej (nie mniej niż 1000zł)

Depozyt notarialny

  • dokument tożsamości osoby składającej pieniądze do depozytu notarialnego
  • kwota depozytu
  • określenie czynności związanej z depozytem
  • określenie warunków wydania depozytu
  • wskazanie osoby uprawnionej (jej rachunku bankowego w przypadku przelewu środków)